Trafikalt grunnkurs fra fylte 15 år

inneholder 3 kvelder pluss tiltak ved ulykke og trafikant i mørke.

3. kvelden har vi gratis infokveld for dere foreldre kl 1830-1915. Hvordan starte opplæringen tidlig og smart.

Vi er eneste trafikkskole på Kongsberg som tilbyr gratis teorifilm.no til våre elever. Verdi kr 3 000,- pr elev.

Denne snakker vi litt om på infokvelden.

Start opplæringen når du er 16, ferdig når du er 17 år, i samsvar med hva statensvegvesen også anbefaler.

Trafikant i mørke kjøres oktober – mars, vi kaller dere inn.

Litt info:

Før du kan begynne å øvelseskjøre på trafikkskole eller privat, må du ta trafikalt grunnkurs. Kurset er obligatorisk og er det første trinnet i opplæringen. Det er et 17 timers kurs, felles for alle klasser. Du må være fylt 15 år. Kurset er grunnleggende innføring i det å være fører i trafikken. Er du over 24 år må du kun ha tiltak ved ulykkeskurs og trafikant i mørke. Når kurset er fullført får du et bevis fra statensvegvesen, dette er gyldig til 1. nov samme år. Hvis du ikke har gjennomført tiltak ved ulykke før denne datoen kan du ikke kjøre før dette er gjort. Start derfor tidlig, gjør unna TGK når du er 15 år. Beviset og godkjent legitimasjon med bilde må du ha med når du tar kjøretimer på trafikkskolen og når du øvelseskjører privat.

Det finnes en app på vegvesen.no der du kan laste ned beviset ditt.

Øvelseskjøre privat eller ved en skole?

Det kan være lurt å starte opplæringen med timer hos en trafikkskole. Du lærer raskere, og det blir tidlig trygt å øvelseskjøre privat. Du som øvelseskjører, trafikklæreren og den du øvelseskjører med privat, bør samarbeide tett gjennom hele opplæringen. Slik kan den grunnleggende opplæringen skje mest mulig effektivt og sikkert, og gi et godt utgangspunkt for videre opplæring. For at du skal få øvd nok, vil mesteparten av øvelseskjøringen måtte skje privat. Begynn tidlig og du har mulighet til å få mye trygg mengdetrening hjemme, med noen ved siden av deg, før du skal ut på egenhånd.

Ta kontakt

17.maigata 4